کشف ۳ ترکیب پنی‌سیلینی در گیاه گارسینیا نوبیلیس

بر اساس بررسی جدیدی در آلمان، سه ترکیب جدید پنی سیلینی با فعالیت ضد باکتریایی بالینی مرتبط کشف شد. پژوهشگران ۳ ترکیب شبه پنی سیلینی با فعالیت ضد باکتریایی بالینی را -که به عنوان پنیالیدین (Penialidin)های ۱-۳ شناخته می‌شوند- از رشد قارچ پنی‌سلیوم (Penicilium) داخل برگ‌های یک گیاه دارویی کامرونی جدا کرده‌اند.

این گیاه، گارسینیا نوبیلیس (Garcinia Nobilis) (یا همان گارسینیا لوسیدا (Garcinia Lucida)) با گیاه شناخته شده در تجارت به نام گارسینیاس (Garcinias) و گیاه منگواستین (Mangosteen) که در فارسی به نام " ترگیل" ترجمه شده است  و "گارسینای کامبوجی" که در محصولات کاهش وزن رایج است هم‌خانواده است. پوست درخت گارسینا لوسیدا در داروها و غذاهای کامرونی استفاده می‌شود.

پوست این درخت را به عنوان افزودنی برای تولید شراب نخل و در تقطیر شراب نخل تخمیر شده جهت تولید لیکور استفاده می‌کنند. همچنین پوست درخت و دانه‌هایش، خشک شده یا تازه به طور گسترده برای اهداف درمانی جهت پیشگیری از مسمومیت غذایی و درمان دردهای معده و دردهای زایمانی و همچنین درمان مارگزیدگی استفاده می‌شود.

در حالی ‌که بسیاری از گیاهان خواص ضد میکروبی دارند، به نظر می‌رسد این اثر بخشی گارسینیا نوبیلیس به علت وجود پنی‌سیلین طبیعی باشد. پنی‌سیلیوم نام یک خانواده از قارچ‌هاست که در هر جایی اطراف ما پیدا می‌شود. پنی‌سلیوم در این مطالعه یک اندوفیت (Endophyte) است. اندوفیت به طور معمول یک گروه از باکتری‌ها یا قارچ‌ها هستند که درون یک گیاه بدون این ‌که بیماری آشکاری در گیاه به وجود آورند، زندگی می‌کنند. در حقیقت، بسیاری از گیاهانی که از نظر تجاری مهم هستند قارچ‌های اندوفیتی را با خود حمل می‌کنند که رشدشان را افزایش می‌دهند و یا توانایی گیاه جهت تحمل خشکی را بهبود می‌بخشند و حتی مقاومت آن‌ها را به حشرات و پستاندارانی که آن‌ها را می‌خورند تقویت می‌کنند. آنتی بیوتیک پنی‌سیلین در میان اولین داروهایی بود که اثربخشی فوق العاده بر بیماری‌های جدی پیشین مانند عفونت باکتریایی ناشی از استافیلوکوکوس (Staphylococcus) و استرپتوکوکوس (Streptococcus) نشان داد. انواع تجاری زیادی از پنی‌سیلین در دسترس است و هنوز به طور گسترده به کار برده می‌شود؛ اگرچه مصرف بیش از حد آن‌ها بسیاری از گونه‌های باکتری‌های مقاوم به پنی‌سیلین را به وجود آورده است. در مطالعۀ حاضر، در ابتدا برای تعیین ساختارهای این ۳ نوع پنیالیدین تازه کشف شده، از روش‌های پیچیده تحلیل مانند طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای (Nuclear Magnetic Resonance Specterometry) و طیف‌سنجی جرمی با وضوح بالا (High-Resolution Mass Spectrometry) استفاده کردند، سپس فعالیت‌های ضدباکتریایی این ترکیبات جدید را بر روی گونه‌های بالینی مرتبط استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیا کلی (Echerichia Coli)، باسیل سابتیلیس (Bacilus subtilis) و دیگر باکتری‌ها آزمایش کردند.

پنیالیدین ۳ اثرش بر استاف اورئوس و باسیل سابتیلیس مانند آنتی‌بیوتیک استاندارد مورد استفاده، استرپتومایسین بود. پنیالیدین ۲ برروی استافیلوکوکوس اثر کرد. با مقایسه ساختارهای سه پنیالیدین جدید، پژوهشگران مطالعه قادر بودند تا تغییرات ساختاری که به طور مشخص فعالیت ضد باکتریایی پنیالیدین ۱ را افزایش می‌دهد، استنباط کنند.

در نتیجه‌گیری این پژوهش سه ترکیب شبه پنی‌سیلینی که از رشد قارچ پنی‌سیلیوم در برگ‌های گیاه دارویی کامرونی جدا شدند پتانسیل ضد باکتریایی بالینی از خود نشان دادند.

۳پلی‌کیتاید (Polyketide) جدید که پنیالیدین‌های ۱-۳ نامیده شدند از قارچ پنی‌سیلیومی که در برگ‌های گیاه دارویی کامرونی گارسینیا نوبیلیس رشد کرده بود، جدا شدند. اثرات ضد باکتریایی آن‌ها برروی استاف اورئوس و اشرشیاکلی آزمایش شد. پنیالیدین ۳ فعالیت بارز بر علیه استاف اورئوس و همچنین باسیلوس سابتیلیس شبیه آنتی‌بیوتیک استاندارد استرپتومایسین نمایش داد.

پنیالیدین ۲ هم همچنین فعالیت زیادی بر روی استاف اورئوس داشت.

مقایسه ساختارهای سه ترکیب مشخص کرد که تغییر دادن جایگزین‌هایی در C10  و  C2 می‌تواند فعالیت ضدباکتریایی پنیالیدین ۱ را به طور مشخص افزایش دهد.

ثبت نظر

ارسال

تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان

«باتوجه به اهمیت موضوع تغذیه در ماه مبارک رمضان این مقاله با اعمال اندکی تغییرات ...

ادامه مطلب
چگونه فشار خون خود را متعادل کنیم؟

فشارخون از جمله عواملی است که باید متعادل باشد. افزایش یا کاهش مکرر فشارخون عوارض ...

سوپ کدو تنبل با زیره

کدو تنبل :500گرم کره:         3 قاشق آب سبزیجات: 500 میلی لیتر زیره:1 قاشق چای ...

افرادی‌که روحی زنده و پرتحرک دارند

اگر شخصی از شما بپرسد که گرانبهاترین دارایی شما کدام است؟ پس از اندکی تفکر، ...

ادامه مطلب
آیا تعداد تشخیص‌های آلرژی‌ به آجیل‌ها بیش از حد زیاد است؟

پژوهش‌­ها به این نتیجه رسیده‌اند که ۵۰ درصد افرادی که تصور می­کنند، دچار آلرژی هستند، ...